Ismový newspeak

středa 12. září 2012 13:50

Pan premiér nás nedávno varoval před dalajlamismem. Toto jeho vyjádření vzbuzuje rozpaky přinejmenším ze dvou důvodů: Za prvé jako možný signál upřednostňování obchodu před lidskými právy (nemluvě o poklonkování dvěma nejproblematičtějším velmocem), za druhé jako znamení servility prezidentu Klausovi, který je na ismy a nálepkování mistr.

Co Nečas řekl? Podle textu v MFD samotné premiérovo sdělení není zas až tak ostré, jak to vypadá na první pohled podle novinových titulků. Podpora lidských práv má být nadále klíčová, pouze se varuje před nekritickým adorováním nevkusných Pussy Riot. Také nelze nedat premiérovi za pravdu, když říká, že bychom asi nechtěli podporovat polofeudální autoritativní teokratický režim, který by v Tibetu byl, kdyby ...

Souhlasím s tím, že Pussy Riot jsou nechutné jak tím, co dělají, tak už tím, jak se jmenují. To, že se mi nelíbí výše trestu pro tři z nich za extempore v moskevském chrámu, je věc jiná. Ale v každém případě bych rozlišoval protest proti Putinovi (který je na místě) a přílišném spojování pravoslavné církve s vládnoucí mocí v Rusku (což je asi také na místě) na straně jedné, a prasečinky a provokace na straně druhé. Byť je pro mě dvouletý trest pro tři pošahané děvy příliš vysoký, rozhodně je neoslavuju a neobdivuju.

Podobně i dalajláma: sympatický usměvavý chlapík, co chodí ve svém typickém mundúru otužilce z Himalájí, nicméně na druhé straně nepříliš jasný politický či náboženský vůdce. O politiku mi tolik nejde - a podle jeho vlastních vyjádření o ni nejde ani dalajlámovi, který oficiálně nepodporuje separaci Tibetu, ale autonomii. Jde mi o velmi problematickou roli náboženského vůdce - dalajláma mi svými výroky a vystupováním přijde podobnější jakémusi himalájskému Czendlikovi než znovuzrozenému buddhovi. Chápal bych tedy premiéra, když se ozve proti blbnutí duchovně dezorientovaných moderních ateistů, pro které je tibetský buddhismus zajímavý a lákavý, na rozdíl od všeobecně nenáviděného křesťanství, na kterém naše kultura vyrostla. Jinými slovy, vyvěsil bych vlajku Tibetu a protestoval proti čínskému imperialismu ničícímu tibetskou kulturu, ale na smrtelném loži bych si dalajlámu nezavolal.

Co je ale na Nečasových slovech závažnějšího, a co ve mě rozsvěcí pomyslné červené světélko, je příležitost, kdy byla celá věc vyslovena. Byl to strojírenský veletrh a šlo hlavně o klid pro export. Kdyby premiér podobná slova řekl při jiné příležitosti a odděleně, neprotestoval bych. Ale když dá dohromady Pussy Riot a dalajlámu na strojírenském veletrhu, není to pro mě nic jiného než poklonkování před Ruskem a Čínou, dvěma nejodpornějšími režimy ze současných velmocí. Pak už se význam jeho slov posunuje od pouhého distancování se od pochybných stránek zmíněných osob, k hodnocení postoje k lidským právům a ekonomice obecně. Jinými slovy, zní to jako: Dáme přednost kšeftům s autoritářskými a imperiálními velmocemi před lidskými právy. Tak to musí většině lidí vyznít. A to není dobré.

Smutné je také to, že dané výroky mají nejen obsahový, ale personální kontext - jde o skrytou polemiku s ministrem zahraničí a vyjádření loajality k prezidentovi. Nechci hodnotit ani ministra zahraničí ani prezidenta. Nejde o ně osobně ani o to, kdo je mi sympatičtější. Jde o to, že Nešas ukazuje, že v rámci politického boje a vzkazů svým politickým kolegům je schopen využít (či zneužít) i případy, které jsou velmi citlivé právě proto, že mají lidskoprávní dosah. Jistě, premiér má těžkou volbu - ODS se mu bouří, TOP09 ho okopává, SOCDEM mu jde po krku..., ale od politické osobnosti bych čekal víc, než lehkomyslné házení s tématem lidských práv nebo trapně epigonské přebírání výrazového stylu prezidenta (jakkoli výraz dalajlamismus použil první Petr Hájek, ostatně největší z Klausových epigonů).

Je tato snaha zalíbit se a vymezit se počátkem Nečasova konce? Vypadá to tak. I kdyby neskončil jako premiér, pak - pokud bude takto dál pokračovat - skončí jako svébytná a nezávislá politická osobnost.

 

Tomáš Machula

Tomáš Machula

Tomáš Machula

Komentáře o společnosti a náboženství (ale nejen o tom).

Filosofický druh: Živočich rozumový Biologický druh: Homo sapiens sapiens

REPUTACE AUTORA:
0,00