Odhalení zahalení

pátek 15. červen 2012 12:00

V současné Evropě stále více slyšíme o problémech se zahalováním muslimských žen. Na jedné straně je ve hře náboženská svoboda, na straně druhé bezpečnostní rizika. Za povšimnutí stojí ale způsob, jak se k praxi zahalování staví někteří muslimští předáci.

Nedávné nepokoje v Belgii podtrhl svým výrokem marokánec Fouad Belkacem žijící v Belgii a zastupující skupinu Sharia4Belgium. Média přinesla zprávu:

Násilnosti ze strany přistěhovalců propukly poté, co policistka zastavila ženu zakuklenou v nikábu a v souladu se zákony ji vyzvala, aby jej sňala a legitimovala se. Žena však na policistku zaútočila a přerazila jí nos. Belkacem ji za její agresivitu pochválil. Policistka podle něj může být ráda, že vůbec přežila. „My muslimové nemáme pro vás nevěřící a váš životní styl ani špetku úcty. Naše náboženství je nadřazené tomu vašemu. Pokud se vám to nelíbí, můžete se z Belgie odstěhovat,“ prohlásil. Zahalování označil za chvályhodný projev cudnosti. „Ženy na Západě se chtějí vystavovat jako objekt touhy,“ řekl.

Pomiňme nyní nehoráznost, s níž Belkacem vybízí k vystěhování původní a většinové obyvatelstvo a projevuje tak naprostou neúctu a nepochopení pro to, co znamená být někde hostem. Všimněme si spíše zajímavého závěru citovaného textu. Podle jeho výroku je dobré, když se ženy zahalují, protože je to cudné. Ženy na západě se nezahalují, protože se chtějí vystavovat jako objekty touhy.

Ano, asi je to pravda, že řada žen na západě chodí vyzývavě oblečené, někdy spíše vysvlečené. Ale lze říci, že když jde z ženy vidět víc než oči, že je tím automaticky objektem touhy nebo se o to aspoň snaží? Možná, že některá kultura staví na tom, že jakmile vidí chlap víc než 10 cm2 ženského těla, tak se mu bouří hormony a automaticky vnímá ženu jen jako potenciální objekt ukojení chtíče. Možné to je, ale je to zvláštní kultura. Je pro takové lidi vůbec představitelné, že komunikuji s druhým člověkem, aniž bych ho očima nebo myslí svlékali? Pokud někdo ke společnosti přistupuje tímto způsobem, je několik možností. Buď chce lichotit některým ženám dané společnosti, neboť každý asi chápe, že nejsou jen ženy krásné a svůdné, ale i takové, které jsou vyzývavější v nikábu. Nebo chce urážet všechny muže a dělat z nich otroky svých žláz v podbřisku, kteří se neumí ovládat. Nevím. V každém případě jde ale v daném přístupu o naprostou rezignaci na myšlenku, že by se také ženy mohly oblékat cudně, aniž by vypadaly jako nezvhledný balík látky, u kterého si musíte počkat až se rozejde, abyste věděli, kterým směrem má obličej. Stejně jde o rezignaci na myšlenku, že by muži mohli v ženách okolo sebe vidět i něco jiného než objekt k sexuálnímu vybití. Možná taková kultura někde je, třeba je jejím zastáncem pan Belkacem, ale je to kultura hrozivá.

Chápal bych to, že se někde chodí s holou hlavou, jinde s čepicí a jinde s šátkem přes hlavu a přes pusu. Zvyky jsou různé a já bych je respektoval. Ale odůvodňovat to tak, jak to dělá pan Belkacem, mi přijde opravdu šílené. Možná si ani neuvědomuje, co přesně svými výroky o svých souvěrcích říká. A nějak se mi nechce věřit tomu, že by se normální a slušní muslimové opravdu hlásili k takovému pohledu na člověka, jaký tento belgický extrémista svými výroky hlásá.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomáš Machula

Tomáš Machula

Tomáš Machula

Komentáře o společnosti a náboženství (ale nejen o tom).

Filosofický druh: Živočich rozumový Biologický druh: Homo sapiens sapiens

REPUTACE AUTORA:
0,00